El 50% de les espanyoles insatisfetes amb el seu nivell de benestar assenyalen com a motiu principal els problemes emocionals

Malgrat que un 75% assegura que és recomanable fer-se una revisió mèdica general un cop l'any, només un 46% ho compleixen.

L'Institut DKV de la Vida Saludable ha elaborat el V Estudi d'hàbits de vida saludable i benestar en les dones, amb la col·laboració de la Universitat Rey Juan Carlos. De les més de 3.000 dones enquestades per tot el territori espanyol, només un 0,3% compleixen amb tots els requisits que estableix DKV per considerar que els seus hàbits són plenament saludables. Aquest petit percentatge correspon a les dones que no fumen, no consumeixen alcohol, descansen almenys entre 7 i 9 hores al dia, practiquen alguna activitat física, mengen cinc vegades al dia, beuen d'un a dos litres d'aigua diàriament i se sotmeten a revisions mèdiques i ginecològiques un cop l'any.

La falta de motivació i de temps continuen sent els principals inconvenients a l'hora de mantenir un estil de vida saludable. El director general de Salut de DKV Seguros, Francisco J. Juan Ruiz, ha assegurat que “conèixer el nostre estat de salut és el primer pas per millorar-lo. Per tant, volem oferir la informació i les eines necessàries per ajudar a conscienciar la població femenina sobre la importància de mantenir uns hàbits de vida saludables.”

La mostra, de més de 3.000 dones espanyoles, s'ha format amb participants d'entre 18 i 65 anys i de totes les comunitats autònomes. També s'han tingut en compte diverses variables que han donat un perfil molt més complet de les enquestades, com ara la classe social, nivell d'estudis, situació laboral, patiment de malalties cròniques o índex de massa corporal.

Estat del benestar

Un 33% de les participants ha indicat que el seu estat general de benestar és regular o dolent, fet que suposa un retrocés de l'11% respecte a les xifres de l'any passat, que van arribar a un 78% de dones que consideraven que el seu estat del benestar era bo o molt bo. Aquest estudi elaborat per DKV només recull el 10% de les dones que afirmen que estan en un nivell de benestar molt bo. Tanmateix, les expectatives de millora de les participants es mantenen, amb un 43% de dones que confien que el seu estat millorarà una mica en els pròxims 5 anys. Les més optimistes són les dones sense fills i les que ja gaudeixen d'un estat del benestar general molt bo.

D'altra banda, el 50% de les enquestades que asseguren que no estan satisfetes amb el seu nivell de benestar, expressen que el motiu principal són els problemes emocionals, seguits en menor mesura pels problemes físics i les malalties cròniques. La degana de la Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat Rey Juan Carlos i col·laboradora de l'estudi, Carmen Gallardo, ha transmès la seva preocupació pel que fa al benestar emocional de les dones espanyoles: “Els problemes emocionals influeixen en tots els aspectes de la vida de les persones, des de l'alimentació, el descans o el ritme d'activitat física, entre d'altres. Per això és tan important detectar i afrontar aquest tipus de càrregues emocionals per aconseguir un nivell de salut adequat.”

El paper de la feina també és clau a l'hora d'analitzar l'estat del benestar general. Cal destacar la pujada de l'índex de realització personal, que aquest any augmenta fins al 49%, mentre que el de realització professional es manté per segon any consecutiu al 42%, per sota del 55% de l'any 2016. Seguint en el terreny de la vida laboral, el 88% de les dones participants en l'estudi ha indicat que la feina pot ser de vegades, sovint o gairebé sempre una font d'estrès, i en deixa només el 12% sense cap ansietat relacionada amb la vida professional.

Així mateix, la meitat de les dones espanyoles afirmen que dediquen menys d'una hora diària a l'atenció personal, mentre que un 38% assegura que no practica gens d'esport, encara que el 37% pot dedicar d'1 a 3 hores a relacionar-se socialment i a estar amb els seus amics. En la mateixa línia, el 62% de les dones afirma que planifica les tasques del dia, però només un 36% les aconsegueix complir totes.

Activitat física i alimentació

També va en augment la pràctica d'exercici, amb un 37% que afirma fer-ho habitualment. Entre les que en fan, un 25% en fa diàriament i el 72% almenys 2 o 3 vegades a la setmana. Les dones amb edats entre 55 i 65 anys són les més actives cada dia. La salut, a més de la motivació per aprimar-se i relaxar-se, continua sent el motiu principal que impulsa les espanyoles a practicar algun tipus d'activitat física. Tanmateix, el 68% de les dones participants en l'estudi de l'Institut DKV de la Vida Saludable ha indicat que alguna vegada ha tingut el propòsit de començar una activitat esportiva però que després no ha continuat. La falta de temps, amb el 59%, és la raó principal, seguida per la falta d'interès o les limitacions físiques. Les dones d'entre 24 i 34 anys, així com les que tenen obesitat, són els col·lectius menys constants a l'hora de fer esport.

Si analitzem l'alimentació, la meitat de les espanyoles compleix amb els 5 àpats al dia recomanats, i es registra un lleu però progressiu augment respecte a 2016 (48%) i 2014 (44%). Només el 4% admet que mai no segueix una dieta equilibrada, davant del 24% que ho fa gairebé sempre i el 72%, que respon que sovint o de vegades. En total, un 56% presenta un IMC dins de la normalitat, un 25% té sobrepès i un 14% pateix obesitat. La falta de motivació, de temps i de coneixement són les tres principals raons que els impedeixen seguir una alimentació saludable. L'estudi també revela que només el 22% de les participants consumeix verdures i hortalisses cada dia, mentre que el 49% ingereix menjars precuinats o menjar ràpid, el 50% fregits, salses i guisats greixosos i el 39% begudes carbonatades o ensucrades. Respecte a la hidratació, el 58% de les dones consumeix la quantitat recomanada d'entre un i dos litres d'aigua al dia.

Hàbits saludables i descans

El 40% de les dones participants en l'estudi de DKV Seguros afirma que intenta mantenir hàbits saludables, però que no aconsegueix seguir una rutina o ser constant. Dels 18 als 44 anys, la raó principal d'això és la falta de temps i, dels 45 als 65, la falta de motivació.

Per part seva, els nivells de consum d'alcohol i tabac es mantenen, amb un 67% que afirmen consumir alcohol ocasionalment o, en menor mesura (17%), cada dia. Les fumadores encara suposen el 26%. A més, malgrat que un 75% assegura que és recomanable fer-se una revisió mèdica general un cop l'any, i que fins a un 80% opina el mateix de les revisions ginecològiques, menys de la meitat de les enquestades ho compleixen, un 46% respectivament. D'altra banda, l'estudi confirma que el percentatge de dones que assegura medicar-se cada dia ha augmentat respecte als anys anteriors (36%); consumeixen majoritàriament analgèsics (40%) i antiinflamatoris (39%). El 73% ho fa perquè tenen malalties cròniques, mentre que el 27% restant s'automedica quan té alguna molèstia lleu, per relaxar-se o per altres raons. Un 48% en el cas de les primeres i un 73% en les segones.

Durant les hores lliures, l'estudi de DKV ha registrat un lleu però significatiu augment del temps que cada espanyola dedica al dia als dispositius amb pantalla. Un 46% de les enquestades afirmen que passen davant del televisor, l'ordinador o el telèfon mòbil d'una a tres hores diàries, mentre que un 45% (especialment entre 18 i 34 anys) ho fa durant més de tres hores cada jornada. Per a la Dra. Carmen Gallardo, “Si l'any passat un 11% de les espanyoles passava menys d'una hora extralaboral davant una pantalla, aquest 2018, el percentatge ha disminuït fins a un 9%. Per mantenir un ritme de vida equilibrat, és imprescindible intentar aprofitar el temps d'oci per practicar activitats esportives i a l'aire lliure; el sedentarisme és un dels pitjors enemics de la vida saludable”.

Analitzant les hores de descans de les espanyoles, un 46% de les dones dorm de 7 a 9 hores diàries, percentatge que s'incrementa fins al 65% els caps de setmana, sobretot entre les més joves. En canvi, les dones d'entre 55 i 65 anys predominen entre les que dormen menys de 5 hores al dia, sent els nervis els principals culpables de la falta de son. D'altra banda, només el 28% de les enquestades assegura que res no els fa perdre la son. L'interval horari preferit de les espanyoles per anar a dormir és entre les 10 i les 12 de la nit (62%).

Comunitats autònomes

Múrcia és la comunitat autònoma amb més representants entre les dones que mantenen uns hàbits de vida saludables. En canvi, les Balears és el territori en què les dones afirmen que es cuiden menys i, a més, és on hi ha el percentatge més alt de fumadores i exfumadores del país, amb un 66% de dones que han fumat esporàdicament o habitualment.

Navarra, a més de ser el territori on menys esport es practica, destaca com la regió amb un percentatge més elevat entre les dones que mai no es fan una revisió mèdica periòdica, amb un 41% que mai no va al metge si no es tracta d'una urgència. Cantàbria, per part seva, és la comunitat on les dones participants registren uns nivells d'activitat física més elevats, però també on més alcohol es consumeix.

Les catalanes són les que pateixen més estrès: un 41% afirma que estan estressades sempre o gairebé sempre, davant de les dones del País Basc, que en tenen menys (24,82%).

A la Comunitat Valenciana és on les participants en l'estudi de l'Institut DKV afirmen que dormen més hores, mentre que a Castella i Lleó trobem les dones que se'n van a dormir més tard, moltes a partir de la 1 de la matinada.

Pots consultar el resum executiu de l'estudi a http://cat.dkvseguros.com/salud/instituto/estudio-mujer