La Torre DKV acull una exposició de vinyetistes de tot el món contra l'escalfament global

La mostra ‘El cambio climático no tiene gracia’ s'inaugura el 9 de novembre i està organitzada per la revista Ballena Blanca i DKV Seguros

Com veu l'augment de les temperatures per l'escalfament global la vinyetista egípcia Doaa Eladl? Què en pensa, de reduir l'ús del petroli el dibuixant Yazeed, d'Aràbia Saudita? Com plasma en un acudit gràfic el risc d'expansió de malalties tropicals pel canvi climàtic el cubà Martirena?

A partir del 9 de novembre s'inaugura a Zaragoza una exposició de vinyetes d'humor per prendre's molt seriosament l'escalfament global. Amb el títol "El cambio climático no tiene gracia", coneguts vinyetistes de tot el món mostren la seva visió particular d'aquest greu problema amb implicacions per a la salut, la biodiversitat, l'economia, l'agricultura, etc. Es tracta d'una iniciativa de la revista de medi ambient Ballena Blanca, amb el suport de l'empresa DKV Seguros, per posar èmfasi en com aquest és un fenomen global que requereix una resposta decidida del conjunt del planeta.

A la mostra, crida l'atenció el contrast entre l'humorista kenyà Gado, que incideix en la injusta càrrega de l'escalfament global per a regions pobres com l'Àfrica, i l'àcida crítica del cartoonist nord-americà Wolverton contra la passivitat dels que ignoren el problema al seu país. També destaquen altres vinyetistes com el francès Ballouhey, que se'n riu de la desmesurada dependència del món industrialitzat dels cotxes; o l'espanyol Malagón, que, amb el seu acerat llapis, recorda la relació del canvi climàtic amb alguns fenòmens climàtics extrems.

Després de passar per Zaragoza, la mostra visitarà altres ciutats del nostre país. Aquest és un projecte en què va començar a treballar la revista Ballena Blanca fa dos anys, amb l'exposició de les tres primeres vinyetes a la Cimera Mundial del Clima de París, celebrada el desembre de 2015. Aquell va ser l'embrió d'aquesta mostra molt més àmplia, que reuneix ara 15 vinyetes de dibuixants humorístics de països de tot el globus.

Aquesta mostra, que es podrà visitar des del 9 de novembre fins al 10 de desembre, s'emmarca dins el cicle sobre salut i medi ambient que tindrà lloc a la Torre DKV de Zaragoza (av. María Zambrano, 31) entre el 15 de novembre i el 10 de desembre. Aquest cicle, l'agenda del qual es pot consultar aquí, consta de diverses activitats com la presentació del II Observatori sobre canvi climàtic i salut de l'Institut DKV de la Vida Saludable o la projecció del documental “Olas Limpias”, dirigit per Inka Reichert, que narra la història d'un grup de surfistes que lluiten contra la contaminació ‘invisible’ que hi ha al mar.

Què és Ballena Blanca: Algunes de les vinyetes exposades han estat portada de la revista Ballena Blanca, com la signada per l'espanyol Forges o la tan cridanera dedicada al president dels EUA, Donald Trump. Aquesta és una revista de medi ambient molt poc convencional. Llançada el 2014 per periodistes freelance a Espanya, el projecte pretén ser un mitjà innovador amb què experimentar noves formes de cridar l'atenció sobre les qüestions ambientals, donant també importància a altres camps com el de l'economia o l'energia. Per fer-ho, aquesta original publicació recorre a l'enginy, el disseny i, de vegades, com en aquesta exposició, a l'humor.