Els V Premis DKV Medicina i Solidaritat reconeixen el Dr. Oriol Mitjà, el Dr. Bonaventura Clotet, la Fundació Ilumináfrica i Sphera Global Health Care

Els guardons han estat lliurats en una gala presidida per la ministra de Treball i Seguretat Social, Fátima Báñez. Els premis compten amb la presidència d'honor de S.M. la Reina Sofía

El Dr. Oriol Mitjà, el Dr. Bonaventura Clotet, la Fundació Ilumináfrica i l'empresa Sphera Global Health Care han estat reconeguts per la seva capacitat solidària en l'àmbit de la salut i el benestar i el seu compromís amb la consecució d'un món millor amb els V Premis DKV Medicina i Solidaritat, que aquest any han comptat amb la presidència d'honor de S.M. la Reina Sofía.

Els quatre homenatjats han rebut els seus guardons durant una gala celebrada aquest dijous, 24 de maig, a la Casa Amèrica de Madrid, amb la presidència de l'Excma. Sra. Fátima Báñez, ministra de Treball i Seguretat Social.

La gala, a què han assistit més de 250 persones, també ha comptat amb la presència de representants institucionals, del sector sanitari i sociosanitari, i del tercer sector, entre els quals hi havia el Sr. Borja Fanjul, director general de Polítiques de Suport a la Discapacitat; l'Excm. Sr. Fernando Prados, viceconseller de Sanitat de la Comunitat de Madrid; el Sr. Antonio Sánchez Díaz, director general de Muface, l'Excm. Sr Miguel Ángel Sánchez Chillón, president de l'Il·lustre Col·legi de Metges de Madrid, i la Sra. Elena Jiménez d'Andrade, presidenta del Col·legi de Mediadors d'Assegurances de Madrid. També hi han acudit els membres del jurat de la V edició dels Premis DKV Medicina i Solidaritat, així com diversos representants de DKV Seguros.

Quatre premiats i un accèssit

El Dr. Oriol Mitjà ha estat el guanyador en la categoria Premi DKV al Metge Solidari, que reconeix al voluntariat sanitari de gran impuls, per la seva dedicació per erradicar el pian. El pian és una malaltia tropical desatesa de manifestació cutània que afecta cada any més de 100.000 nens d'entre 5 i 15 anys en 13 països endèmics de l'Àfrica Occidental, el Sud-est Asiàtic i el Pacífic. El 2012, des de la seva plataforma de recerca a l'illa de Lihir (Papua Nova Guinea), el Dr. Mitjà, científic de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per la Fundació Bancària "La Caixa", va descobrir que una única dosi d'azitromicina podria eliminar la malaltia de l'organisme d'una forma ràpida, indolora i assequible. Aquest descobriment va establir les bases de l'estratègia de l'Organització Mundial de la Salut (estratègia Morges) per erradicar la malaltia el 2020, mitjançant la distribució massiva de l'antibiòtic.

El Dr. Bonaventura Clotet ha estat guardonat amb el Premi DKV a la Trajectòria, que homenatja la llarga dedicació d'un professional - o col·lectiu de professionals - especialment implicat en tasques socials relacionades amb la medicina i la salut. El Dr. Clotet fa més de 35 anys que es dedica a buscar una cura per a la infecció pel VIH i a eliminar l'estigma de la sida, amb l'objectiu de millorar la qualitat de vida de les persones infectades i aconseguir recursos per a la recerca. Actualment és el president de la Fundació Lluita contra la Sida, dirigeix l'Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa i és el cap del Servei de Malalties Infeccioses de l'Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona (Barcelona). Des de 2006, codirigeix el projecte HIVACAT, programa català de Recerca de la Vacuna de la Sida. També és assessor científic d'Aelix Therapeutics i d'AlbaJuna Therapeutics, dos spin-offs creades a partir d'IrsiCaixa. Els nombrosos avenços assolits han situat el Dr. Clotet com un dels referents mundials en la recerca contra el VIH.

La Fundació Ilumináfrica, amb el seu projecte Luz a sus ojos - telemedicina en Chad, i gràcies a la tasca dels seus membres, que lidera el Dr. Enrique Mínguez Muro, president de l'entitat, ha estat mereixedora del Premi al Professional DKV, que dona suport a l'excel·lent acompliment per part de professionals de la salut o hospitals de DKV Seguros. El projecte d'aquesta fundació proporciona assistència visual de primer ordre en una de les zones més deprimides del planeta. Des de l'any 2007, la Fundació Ilumináfrica ha desplaçat al Txad 117 metges cooperants i 54 cooperants no metges en 40 expedicions, ha fet 4.145 intervencions quirúrgiques i 17.869 consultes i ha lliurat més de 5.120 ulleres graduades i 4.053 ulleres de sol.

El Premi a la Innovació en Salut Digital, que reconeix aquells projectes que aposten per la innovació en e-Health des d'una perspectiva clarament solidària, ha recaigut en Sphera Global Health Care, pel seu projecte de recerca “Impacte de la telemedicina en centres de salut comunitària en àrees rurals de Rwanda”. Aquest projecte consisteix en la implementació d'una plataforma de telemedicina i maletes telepediàtriques dotades de dispositius biomèdics a Rwanda, a fi que pediatres de l'hospital més especialitzat del país, el King Faisal Hospital (KFH), facin consultes en centres de salut pública ubicats en àrees rurals en què no hi ha metges. La clau és augmentar l'accés als serveis de salut, sense haver de dependre de grans inversions i minimitzant alguns dels problemes de qualificació de recursos humans i de distància.

Així mateix, s'ha atorgat un Accèssit en la categoria de Trajectòria a la Dra. María Luisa Manrique Revilla pels seus 21 anys de voluntariat a favor de la formació sanitària de professionals, joves i dones de Moçambic; els seus esforços per aconseguir recaptar ajudes per millorar l'estat de salut i l'educació dels nens d'aquest país; així com la seva tasca sensibilitzadora sobre aquestes necessitats en el nostre medi. Aquest accèssit té una dotació econòmica de 3.000 €.

Uns guardons de referència en el sector

Durant el seu parlament, el conseller delegat de DKV Seguros, el Dr. Josep Santacreu, ha assegurat que “estem molt compromesos amb aquests premis i molt orgullosos d'haver-los convertit en un referent en el sector i d'arribar a aquesta V edició amb una trajectòria que comprèn més de 1.150 candidatures rebudes, 20 projectes premiats i 185.000 euros en donacions”. Segons Santacreu, “aquests premis representen el reconeixement de DKV a l'excel·lent tasca solidària que duen a terme els professionals del sector sociosanitari espanyol”.

En aquest sentit, els V Premis DKV Medicina i Solidaritat tenen una dotació econòmica de 10.000 euros per a cadascuna de les seves quatre categories. El seu objectiu és reconèixer grans iniciatives i facilitar-los, a més, el suport econòmic i mediàtic necessari perquè puguin seguir endavant i esdevinguin una eina de transformació de la salut. El jurat dels premis està compost per tretze professionals de diferents àmbits, tots ells vinculats amb la salut i la responsabilitat social.

Tots els guanyadors han rebut, com a trofeu, una de les obres de l'artista català Jordi Pallarés. Es tracta de la pintura Mozart (2005), que el pintor ha donat desinteressadament per a la creació del guardó, i que s'inspira en les mostres de sang de laboratori i les plaques de microscopi com a símbol de la medicina i la recerca científica. Pallarés ha exposat les seves obres en diverses ocasions de la mà de la Fundació Integralia DKV.